LOADING CLOSE

Afbeelding meesturen

Afbeelding meesturen

Een afbeelding meesturen met een persbericht is een verhaal apart. Bij het schrijven van een persbericht – en dus ook de verspreiding ervan – komt meer kijken dan u denkt. Te vaak wordt gedacht: “Even als bijlage een afbeelding meesturen, en het is klaar.” Toch werkt het niet op deze manier. Bij het meesturen van een foto of afbeelding met uw persbericht dient u zich te houden aan een aantal regels. Welke zijn dat?

  • Persbericht nieuwswaarde – afbeelding meesturen – hoe?
  • Persbericht nieuwswaarde – afbeelding meesturen – wanneer?

 

afbeelding meesturen persberichtAfbeelding meesturen – hoe?

Zoals hierboven gemeld, is het niet de bedoeling een afbeelding als bijlage mee te sturen. Journalisten krijgen dagelijks meerdere persberichten binnen. Ze hebben ten eerste geen tijd om alle bijlagen te openen. Ten tweede is het voor hen gevaarlijk allerlei ondefinieerbare bijlagen te openen. Zitten er virussen in? Is het allemaal wel veilig? Een journalist kan het zich natuurlijk niet veroorloven zijn pc door een bijlage te laten infecteren. Bijlagen zijn dus absoluut uit den boze.

Hoe stuur ik dan wél een afbeelding mee? Op het moment dat u gebruikmaakt van een persbureau – bijvoorbeeld het ANP of I-Press Nederland – kunt u de afbeelding gewoon per mail toezenden. Het persbureau zal de afbeelding gewoon meeplaatsen. Als u na het moment van verspreiden op de site van het persbureau kijkt, zult u zien dat de afbeelding keurig een plekje in het persbericht heeft gekregen.

Op het moment dat een persbericht handmatig wordt verspreid – bijvoorbeeld gewoon via Outlook of een ander e-mailprogramma – dient de afbeelding in het persbericht zelf te worden geplaatst. De journalist krijgt de mail binnen, hij opent ‘m, ziet direct dat het een persbericht betreft en merkt ook meteen de afbeelding op. Dat is de manier waarop het moet plaatsvinden bij een handmatige verspreiding.

 

Afbeelding meesturen – wanneer?

In het kort gezegd: een afbeelding kan worden meegestuurd, als men zeker weet dat de afbeelding een meerwaarde heeft. Dat klinkt eenvoudig en vanzelfsprekend, maar is het niet in alle gevallen. Lanceert u een nieuw product, dan heeft de afbeelding van dat product zeker een meerwaarde. Maar wat als u niet een product maar bijvoorbeeld een nieuwe dienst lanceert? Moet u dan ook een afbeelding meesturen? Dat wordt al moeilijker. Laat ons weten wanneer u een afbeelding met uw persbericht wilt meesturen, maar u er nog niet helemaal zeker van bent. Wij kijken graag met u mee.

Voor de nieuwswaarde van een persbericht kan een afbeelding aantrekkelijk zijn, mits de juiste afbeelding wordt gekozen. Wilt u meer weten over hoe een persbericht eruit ziet? Neem dan zeker eens een kijkje op de pagina Persbericht voorbeeld. Ook ziet u hier een voorbeeld van de meerwaarde van een afbeelding. Heeft een foto of afbeelding geen enkele meerwaarde? Laat het dan achterwege. Het kan alleen maar verwarring veroorzaken. Het haalt de kracht en de nieuwswaarde van uw persbericht onherroepelijk naar beneden.