LOADING CLOSE

Bespeel de media

Bespeel de media

Bij het schrijven van een persbericht is het mogelijk de media te bespelen. Gaat dat gemakkelijk? Nee, dat niet. Maar toch is het mogelijk om door een andere manier van schrijven uw persbericht nieuwswaardig en dus interessanter te maken. Een eenduidige manier om dit te bewerkstelligen kunnen wij u niet geven. Dan zou het voor iedereen die een persbericht schrijft wel heel eenvoudig zijn. Bespeel de media en doe er uw voordeel mee.

Een voorbeeld

In het verleden schreven wij een persbericht voor een jonge startende ondernemer die zojuist een webshop in electronica-artikelen was gestart. Ons inziens had zijn persbericht totaal geen nieuwswaarde. Helaas. Webshops schieten als paddenstoelen uit de grond, en al helemaal als het gaat om cd’s, dvd’s en aanverwante artikelen. Daarnaast diende deze jonge ondernemer ook nog eens op te boksen tegen giganten als bijvoorbeeld Bol.com en MediaMarkt. Een kansloze zaak, leek ons.

bespeel de mediaToch zette deze ondernemer door en zag heil in zijn eigen plannen. Daarom hebben we geprobeerd het schrijven van een persbericht dusdanig in te richten, dat er toch nog enige publiciteit gegenereerd kon worden. Dat is gelukt. Of zijn onderneming nog bestaat, is ons momenteel niet duidelijk. Maar wat hebben wij voor hem gedaan? We lichten een tipje van de sluier op.

Het leek ons het meest belangrijk om met de titel van het persbericht iets teweeg te brengen. Normaal gesproken had zijn persbericht bijvoorbeeld de titel gehad:

Jonge ondernemer start webshop in elektronica-artikelen

Wij hebben ervan gemaakt: 16-jarige ondernemer legt Bol.com en MediaMarkt vuur aan de schenen

Ook wij begrijpen dat slechts deze wijziging van de titel niet direct zaligmakend is. Toch hebben we gemerkt dat dit persbericht na publicatie vaak is gelezen. Waarschijnlijk is dit gekomen door de gedurfde titel. Wat de journalisten er uiteindelijk mee hebben gedaan en in hoeverre de ondernemer er qua bestellingen profijt van heeft gehad, is ons verder niet bekend. Maar zo zijn er meerdere manieren waarop je kunt spelen met de nieuwswaarde van een persbericht.

Bespeel de media vooral op een manier dat het geloofwaardig is. Anders werkt het natuurlijk niet. Maar ik hoop dat het u duidelijk is, dat je wel degelijk invloed kunt uitoefenen op het gedrag van de lezer. Je kunt ze ‘dwingen’ om het persbericht in ieder geval te gaan lezen. De kern van je verhaal doet dan de rest. Dat kunnen we natuurlijk niet veranderen.

Wilt u graag meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Peter Kanters.