LOADING CLOSE

Goed persbericht schrijven

Goed persbericht schrijven

Een goed persbericht schrijven is onontbeerlijk om publiciteit te krijgen. We zijn blij om te constateren dat u dat inziet. Het uiteindelijke succes van een persbericht is onder meer afhankelijk van de volgende factoren:

  • Het persbericht is volgens de huidige regels en normen geschreven.
  • Aan het persbericht is genoeg nieuwswaarde meegegeven.
  • Het persbericht is verspreid onder de relevante journalisten en media.
  • Aan de nazorg is genoeg aandacht besteed.

 

goed persbericht schrijven Regels voor een goed persbericht schrijven

Het schrijven van een persbericht is niet gemakkelijk. Voor wie schrijft u een persbericht? Dat is iets wat u zich moet afvragen. Normaal gesproken is een persbericht bedoeld voor journalisten of voor andere branchegenoten. Na ontvangst van een persbericht verwachten met name journalisten dat een persbericht volgens een bepaalde opmaak is geschreven.

Het is verstandig aan deze opmaak te voldoen. De juiste opbouw van een persbericht maakt het voor de journalist gemakkelijk een persbericht te lezen. “Is dat nodig dan? De journalist kan toch wel even doorlezen?” Nee, zo werkt het niet. Een journalist krijgt doorgaans tientallen persberichten per dag toegestuurd. Maak het ‘m gemakkelijk. En zorg dat de kernboodschap meteen duidelijk is.

 

Nieuwswaarde meegeven

Nieuwswaarde kan zomaar bepalend zijn. Tijdens het schrijven van een persbericht dient de schrijver de juiste zaken te benadrukken. Let daarop als u het persbericht doorstuurt naar de journalist. Maar dat is niet alles. Nieuwswaarde kan nog veel meer bereiken.nieuwswaarde persbericht

Het kan zomaar zijn dat de boodschap van uw persbericht niet zo veel nieuwswaarde bevat. Gewoon, omdat dat nu eenmaal zo is. Dat hoeft geen probleem te zijn. De schrijver van uw persbericht moet in staat worden geacht om uw persbericht meer nieuwswaarde mee te geven. Dat vraagt een andere manier van schrijven. Vraag ernaar bij uw tekstschrijver.

 

Verspreiden onder relevante journalisten en media

Het verspreiden van uw persbericht naar de juiste media is ontzettend belangrijk. Het is zaak dat met name uw branchegenoten – en zeker ook de journalisten en media die werkzaam zijn in uw branche – uw persbericht in goede orde ontvangen. Slechts dan heeft uw persbericht een kans van slagen.

Stel voor dat u flink wat geld hebt betaald voor het schrijven van een persbericht (bijvoorbeeld het ANP vraagt een bedrag van meer dan 300 euro). Vervolgens wordt het verspreid onder de verkeerde journalisten en media die totaal niet relevant zijn voor uw business. U hebt dan waarschijnlijk niets gehad aan uw persbericht, terwijl u toch een aardige som moet afrekenen.

 

Besteed aandacht aan de nazorg

aandacht persbericht schrijvenOp het moment dat een persbericht is geschreven en verspreid, vervalt deels de invloed die we op het persbericht kunnen uitoefenen. Want op dat moment komt het persbericht in de mailbox van een journalist, en hij is degene die uiteindelijk bepaalt of het persbericht interessant genoeg is.

Toch kunnen we dit enigszins beïnvloeden. U kunt als opdrachtgever de betreffende media nabellen. Wij zijn bereid – wij beschikken tenslotte over die gegevens – om de telefoonnummers van de betreffende media aan u door te geven. Dan doen we alleen als wij de opdracht voor u hebben mogen uitvoeren. Even nabellen, even een extra moment van aandacht voor het persbericht kan ontzettend veel invloed hebben.

Wilt u op zeker een goed persbericht schrijven? Benader ons en wij schrijven ‘m voor u. Reeds jarenlang schrijft I-Press Nederland wekelijks persberichten voor bedrijven in allerlei branches. En weet u wat het mooie van alles is? Wij hanteren betaalbare tarieven. Voor slechts 395 euro verrichten wij alle werkzaamheden voor u. Van het schrijven en het meegeven van extra nieuwswaarde tot de verspreiding en de nazorg ervan.

 

Als u zelf een persbericht hebt geschreven, zou u het kunnen checken op de pagina Persbericht voorbeeld. Hebt u dan alsnog vragen? Laat het ons weten. Neem dan gerust contact op met Peter Kanters.