LOADING CLOSE

Hoe schrijf je een persbericht?

Hoe schrijf je een persbericht?

U hebt een persbericht nodig. Het is verstandig hiervoor een expert in te huren. Waarom eigenlijk? Kan ik dan niet zelf een persbericht schrijven? Wellicht dat u het zelf kan. Het schrijven van een persbericht is tenslotte niet overdreven moeilijk. Het is echter wel zo dat u als schrijver met diverse zaken rekening dient te houden.

Los van de nieuwswaarde is met name de structuur van uw persbericht zeer belangrijk. Als schrijver dient u zich aan deze structuur te houden. Doet u dat niet? Dan wordt uw persbericht waarschijnlijk niet eens gelezen. En dat is zonde van uw tijd en energie.

 

opbouw persbericht

Hoe schrijf je een persbericht? – de structuur

Bij het schrijven van een persbericht spreekt men weleens over het uitrollen van een tekst. Wat bedoelen we hier nu mee? Stel voor: een journalist ontvangt uw persbericht en is benieuwd naar de nieuwswaarde. De nieuwswaarde moet voor hem direct duidelijk zijn. Dus in de titel en zeker in de alinea eronder moet voor de betreffende journalist uw boodschap in zijn geheel duidelijk zijn. Op het moment dat de journalist het persbericht verder uitrolt – u hoeft het niet op perkament te schrijven, hoor – wordt de nieuwswaarde langzaamaan minder.

Wat wil de journalist lezen in een persbericht?

Er zijn meerdere zaken die zeker direct duidelijk moeten worden in uw persbericht. We geven een opsomming:

  • Van wie is het persbericht afkomstig?
  • Wat is zijn boodschap?
  • Waar speelt het zich af (indien van toepassing)?
  • Waarom is het interessant (benoem de concrete voordelen voor de lezer)?
  • Wanneer speelt het zich af (indien van toepassing)?
  • Hoe werkt het betreffende product of dienst dat wordt aangeboden?

Neem voor even de plaats in van de ontvangende partij. Deze partij ontvangt dagelijks misschien wel 50 persberichten die allemaal schreeuwen om aandacht. Toch zijn er maar enkele die de aandacht krijgen in de vorm van plaatsing in een krant of op een website. Dus niet alleen de boodschap is voldoende, ook de manier waarop het persbericht is geschreven vergroot uw kansen aanzienlijk. Het inhuren van een expert is dus geen overbodige luxe.

 

Op de pagina Persbericht Opbouw gaan we uitgebreider in op dit thema. Bekijk deze pagina en doe er uw voordeel mee. Mocht u alsnog vragen hebben, schroom dan niet contact met ons op te nemen. Bel met mij. Peter Kanters, 06 – 14 87 45 86.

Geef een reactie