LOADING CLOSE

Wat moet ik vooral niet opschrijven?

Wat moet ik vooral niet opschrijven?

Bij het schrijven van een persbericht is het handig te weten wat je op moet schrijven. Dat klinkt logisch, maar gemakkelijk is het niet. Normaal gesproken leggen we de nadruk op wat er in een persbericht vermeld dient te worden. Vandaag draaien we het eens om. We vertellen u wat u zeker NIET moet doen, als u besluit een persbericht te schrijven.

Grotendeels komt het op hetzelfde neer. Toch is het eens leuk om de andere kant te belichten. Want u hebt wellicht een fantastisch persbericht geschreven, maar misschien zijn er toch nog zaken waarvan de ontvanger denkt: “Tjee, wat een vervelend persbericht.” Hieronder geven we een korte opsomming. Dat staat even los van de smaak van de ontvanger. Dat-ie het onderwerp van gesprek niet leuk vindt, daar kunnen we tenslotte niets aan doen.

niet-doen

Wat moet ik vooral niet opschrijven?

1. De journalist – dat is doorgaans de ontvanger van uw mail – ziet dat het persbericht structureel niet goed in elkaar zit. Hij moet zoeken naar de nieuwswaarde van het persbericht. Ook andere relevante zaken zijn niet direct vindbaar.

Realiseer u dat een journalist over het algemeen krap in zijn tijd zit. Zorg er als afzender dan voor dat de ontvanger direct leest wat u wilt zeggen. Een journalist neemt simpelweg niet de moeite om eens op zijn gemakje te kijken wat er in uw persbericht vermeld staat. Kortom: val met de deur in huis.

2. Val niet te veel op met zaken die er niet toe doen. Dat wil zeggen: de nieuwswaarde moet zijn werk doen. Het is zinloos om bepaalde zinnen dikgedrukt of in hoofdletters te plaatsen. Ook het schrijven van bepaalde delen van de tekst in kleur is absoluut uit den boze.

Door dit soort tierlantijnen te plaatsen geeft u eigenlijk zelf aan dat het persbericht weinig nieuws bevat. Want bevat het persbericht wél veel nieuws, dan is dit soort fratsen niet nodig. Beperk u tot het vermelden van hetgeen u te zeggen hebt.

3. Vermijd het gebruik van superlatieven. Superlatieven zijn woorden om bepaalde zaken extra aan te zetten. Het zijn doorgaans de bijvoeglijke naamwoorden als grootste, beste en goedkoopste. Ook hierbij geldt, dat als u genoodzaakt bent dit soort taal te gebruiken, u eigenlijk al aangeeft dat de nieuwswaarde van uw bericht minimaal is. Zoals gezegd: de nieuwswaarde met zijn werk doen.

4. De titel van een persbericht kan zomaar doorslaggevend zijn. Journalisten krijgen dagelijks veel persberichten binnen. Men heeft simpelweg de tijd niet om ze allemaal van A tot Z door te nemen. De journalist scant op titel. Bevalt deze, dan zal men aanvangen met het lezen van de tekst. Gedurende het persbericht zal u de ontvanger moet blijven boeien. Anders haakt hij onherroepelijk af.

Daarom is de titel zo belangrijk. U kunt twee soorten titels gebruiken. Of u gebruikt een titel die volledig de lading denkt, waarbij de lezer direct weet waar het over gaat, of u gebruikt een titel om bij de lezer nieuwsgierigheid op te wekken. Bekijk per persbericht wat het beste is.

Geef een reactie