LOADING CLOSE

Opbouw persbericht

Als u zelf een persbericht gaat schrijven, is er wel een aantal zaken dat een extra check behoeft. Een persbericht heeft een bepaalde opbouw nodig. Journalisten en media vinden het nu eenmaal fijn om een persbericht in een bepaalde opmaak te ontvangen. Opbouw persbericht – het is een onderschat fenomeen. Op deze site vindt u veel informatie terug over hoe een persbericht eruit moet zien. Tevens geven we u nog een aantal extra tips.

opbouw persbericht Opbouw persbericht – is de titel uitdagend genoeg?

Bij het kiezen van een titel van een persbericht maakt u doorgaans de volgende afweging. Ga ik voor een puur informatieve titel? Zo eentje die volledig de lading van het persbericht dekt. Of probeer ik met mijn titel de lezer te prikkelen, zodat hij geneigd is verder te lezen.

Beide opties zijn mogelijk. Bij de laatste optie kan het voorkomen dat we het niet zo nauw nemen met het waarheidsgehalte van de titel. Niet dat we onzin verkopen, dat doen we nooit. Maar een beetje aandikken – en dat op een veilige manier – kan geen kwaad. We willen tenslotte graag dat men verder leest.

 

Opbouw persbericht – voorwaarden van de lead:

  • wie
  • wat
  • waar
  • wanneer
  • hoe
  • waarom

 

De kernvraag voor de lead moet eigenlijk altijd luiden: ‘What’s in it for the user?” Of beter gezegd: wat heeft de lezer nou eigenlijk aan jouw nieuwsfeit? Dat moet zeer duidelijk worden beschreven.

 

Opbouw persbericht – nuttige informatie in de bodytekst

Schrijf in de volgende alinea, de bodytekst, de nuttige informatie, die niet als kernboodschap hoeft te worden beschouwd. De kernboodschap hebt u tenslotte zojuist in de lead beschreven. Eventueel kunt u vanwege plaatsgebrek van de hierboven genoemde zes punten de hoe- of waarom-vraag in deze alinea beschrijven.

 

Opbouw persbericht – waarom een tussenkopje?

Gebruik indien nodig een tussenkopje. Waarom? Dat kan verfrissend werken, zeker bij persberichten met een lange tekst. Of bij teksten die wel een oppepper kunnen gebruiken. Het is een ideale mogelijkheid om de nadruk te leggen – en dat kan bijvoorbeeld middels een quote – op iets wat van wezenlijk belang is voor het persbericht.

 

Opbouw persbericht – de kracht van een goede afsluiter

Een goed persbericht verdient een goede afsluiter. Dat hoeft geen knaller te zijn, hoor. De knaller moet u – als het goed is – al vermeld hebben in de lead. In de afsluiter kunt u bijvoorbeeld algemene bedrijfsinformatie vermelden. Het is nog beter om resumerend de kern van de boodschap en de voordelen voor de gebruiker te benoemen. Houd het wel kort, u hebt deze informatie tenslotte al gemeld.

Vervolgens zijn er nog enkele zaken waarmee u rekening dient te houden. In het kort?

  • Maak duidelijk dat het persbericht is geëindigd.
  • Maak een juiste afweging of u een afbeelding wilt meesturen.
  • Plaats informatie als deze als Noot voor de redactie geldt.
  • Maak duidelijk bij verspreiding dat er eventueel een embargo rust op het persbericht.

 

U merkt het. Een persbericht dient aan een aantal voorwaarden voldoen. Als u het persbericht daadwerkelijk zelf gaat schrijven, let dan wel op de punten die ik zojuist heb aangegeven. Elders op de website vindt u ook zaken die in een persbericht absoluut not done zijn. Ook kunt u op de site kijken hoe een persbericht eruit kan zien. Klik dan op Persbericht voorbeeld.

Wat u ook kunt doen, is het volgende. Stuur uw tekst of uw boodschap naar info@deschrijfdokter.com. Geheel vrijblijvend kijken wij naar uw verhaal. We vertellen u dan wat de mogelijkheden van uw persbericht zijn. Of uw persbericht uiteindelijk succesvol is, kunnen wij natuurlijk niet beloven. Dat kan geen enkele organisatie beloven.