LOADING CLOSE

Regionale verspreiding

Regionale verspreiding persbericht

 

regionale verspreidingNaast een algemene en een branchegerichte verspreiding – die we reeds op andere pagina’s van deze website hebben besproken – kennen we ook de regionale verspreiding van een persbericht. Wat is dat en hoe gaat dat in zijn werk?

“Ik wil graag dat heel Nederland kennismaakt met mijn product.”

Deze benadering is te begrijpen. Toch is het niet altijd terecht of noodzakelijk. Want hoe zou het zijn, als iedereen er zo over denkt? Hoe zou het zijn als elk persbericht in Nederland succesvol zou zijn? De Nederlandse journalisten zouden worden overspoeld met persberichten en zien juist daardoor misschien uw persbericht over het hoofd. Een goede verspreiding is meer dan zomaar het klakkeloos toesturen van een persbericht. In sommige gevallen – dat is afhankelijk van uw product of dienst – is het juist handig uw persbericht dicht bij huis te verspreiden.

 

Regionale verspreiding kan plaatsvinden per:

  • Provincie
  • Gemeente
  • Specifiek postcodegebied

 

De waarde van een regionale verspreiding

Vaak zoeken we het geluk ver van huis. Waarom doen we dat? Als ondernemer willen we graag groot denken. Dat is mooi, en in sommige gevallen brengt het je inderdaad verder. Toch werkt het zo niet altijd. We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld.

Enige tijd geleden mocht ik een persbericht schrijven voor een bedrijf in het zuiden van het land. Het betrof een onderneming die een nieuw product wilde lanceren. “Iedereen moet het weten”, schreeuwden ze het uit. Begrijpelijk, maar verstandig was het op dat moment niet. Ik heb ze kunnen overtuigen van het gegeven dat een regionale verspreiding op dat moment beter was voor hen.

De basis werd dus gelegd dicht bij huis. Later is het product steeds succesvoller geworden en heeft het alsnog een landelijke dekking gekregen. Gelukkig, want dat was tenslotte de bedoeling. Toch is het verstandig gebleken het nieuwe product regionaal bekend te maken. Waarom? Dat leest u hieronder.

 

Regionale binding verhoogt attentiewaarde

attentiewaarde persberichtVaak zie je dat bijvoorbeeld een Tilburger een bericht over een Tilburgs bedrijf interessant vindt. Waarschijnlijk alleen maar omdat hij het bedrijf kent en er toevallig op weg naar zijn werk dagelijks langs fietst. De binding met de regio wordt vaak onderschat. Bovenstaand gevoel is minder als diezelfde Tilburger hetzelfde verhaal leest over een bedrijf in Groningen of Amsterdam.

De boodschap die ik u wil meegeven, is dat regionale binding belangrijk is. We kijken tenslotte graag naar regionale tv-zenders die ons vertellen wat er in de buurt is voorgevallen. Dat geldt ook voor persberichten. Niet alle persberichten zijn hiervoor geschikt, maar veel wel.

Persbureau I-Press Nederland kijkt samen met u naar de mogelijkheden die voor uw persbericht het meest geschikt zijn. Soms is dat een branchegerichte verspreiding, soms een regionale verspreiding. Regionaal verspreiden kan – zoals gezegd – in principe per elk postcodegebied. Daar zitten geen restricties aan vast.

Wat wij u willen zeggen, is dat elk facet van het hele proces belangrijk is. Je kunt een fantastisch persbericht in handen hebben, maar wat als de verspreiding niet deugt? Wat als u zich niet goed hebt laten voorlichten? Benader ons voor een vrijblijvend advies. Het kost u niets, maar u krijgt wel de oprechte mening van een professional.