LOADING CLOSE

Timing van verspreiden

Timing verspreiden persbericht

De timing van verspreiden van een persbericht kan doorslaggevend zijn. Het bepalen van het juiste moment kan zomaar het verschil maken tussen een enorm succes of een persbericht dat uit gaat als een nachtkaars. Als het gaat om de timing zijn er in principe twee zaken waarmee we rekening dienen te houden, namelijk:

  • timing van verspreiden aan de hand van de dag of week
  • timing van verspreiden aan de hand van het overige nieuws

 

timing persbericht verspreidenWelk moment kiezen we?

Afhankelijk van de kernboodschap van uw persbericht hebt u bijvoorbeeld besloten op donderdag een persbericht te verspreiden. Donderdag is een prima dag voor het verspreiden van uw persbericht. Niets aan de hand dus. Toch moeten we een beetje voorzichtig zijn. Namelijk, op welk moment van de dag gaan we het persbericht verspreiden? Doen we dat ’s morgens om 08.00 uur? Of doen we het juist later op de dag?

Voor persberichten met enorm veel nieuwswaarde – bijvoorbeeld een vliegtuig dat neerstort op De Dam – is timing niet zo belangrijk. U begrijpt dat dit soort nieuws toch wel bij de mensen binnenkomt. Maar voor een persbericht dat niet direct alle aandacht trekt, kan timing van veel waarde zijn. Als u kiest voor een verspreiding op een bepaalde dag, is ’s ochtends tussen 10.00 en 12.00 uur een goed moment om een persbericht te verspreiden. Verspreid je te vroeg, dan loop je het risico dat je persbericht belandt in de grote hoop van die ochtend. Je persbericht zou daardoor net even wat minder aandacht kunnen krijgen.

Zijn er momenten in een week waarop je beter niet kunt verspreiden? Dat is lastig te zeggen. Maar bij voorkeur verspreiden wij niet op maandagochtend (het bedrijfsleven barst dan los, kan te druk zijn) en op vrijdagmiddag (de aandacht verslapt wellicht door het naderende weekend). Per persbericht gaan we kijken wat het juiste verspreidmoment is. In sommige gevallen kan dat zelfs op een zondagochtend zijn. Het is maar net wat het onderwerp en misschien ook de ernst van het persbericht is.

 

Meeliften op ander nieuws

timing van verspreidenHet genereren van publiciteit kan op verschillende manieren gebeuren. Het kan ten eerste zo zijn dat u zelf over het ‘hot news’ beschikt. Ten tweede bestaat de mogelijkheid dat u op zoek bent naar ander nieuws om vervolgens daarop mee te liften.

Vaak zien we het gebeuren dat bedrijf A meelift op de publiciteit dat bedrijf B heeft gegenereerd. Bedrijf B had blijkbaar geweldig nieuws en heeft dat gepubliceerd. Uw bedrijf A is echter werkzaam in dezelfde branche en kan daarom handig gebruikmaken van het nieuws dat bedrijf B heeft verspreid. U gaat dus een persbericht verspreiden dat misschien niet zo veel nieuwswaarde heeft, maar wel wordt opgepikt omdat het betreffende onderwerp voor eventjes helemaal ‘in’ is.

 

Mocht u benieuwd zijn naar hoe een professioneel persbericht eruit ziet. kijk dan op Persbericht voorbeeld. Daar ziet u een van de persberichten die we onlangs hebben geschreven.