LOADING CLOSE

Titel en lead persbericht

Titel en lead persbericht

Titel en lead

Wat is belangrijk om te weten als u een persbericht gaat schrijven? Waar moet ik allemaal rekening mee houden? Veel aspecten lijken logisch, maar behoeven misschien toch wat extra aandacht. We zullen twee zaken even nader toelichten.

Goede titel

Een goede titel voor het persbericht is erg belangrijk. Het zet journalisten namelijk aan tot verder lezen. U kunt kiezen voor een titel die de lading dekt en feitelijk juist is, of voor een titel die de lezer aan het denken zet en nieuwsgierig maakt. Als u voor deze laatste optie kiest, moet u er wel voor waken dat u niet overdrijft. Een persbericht moet natuurlijk wel een zakelijk schrijven blijven.

Een titel die de inhoud van het persbericht aangeeft, schept veel duidelijkheid. Een journalist kan dan snel beslissen of hij het persbericht gaat lezen, of juist niet. Uiteindelijk is het dus aan u, of u de gok waagt een scherpe titel te plaatsen. Let wel, een titel is heel belangrijk. Maar ook de lead – dat is de alinea die onder de titel komt te staan, is zeker zo belangrijk.

Lead persbericht en de zes W’s

Naast de titel is ook de lead van een persbericht van groot belang. Een journalist vindt het prettig als een persbericht in een bepaalde vorm geschreven is. Zo wil men in de lead graag de kern van uw verhaal kunnen lezen. Eventuele verdere uitleg van hetgeen u te vertellen heeft, kunt u in de daarop volgende alinea’s vermelden. Een goede lead bevat in ieder geval de bekende zes W’s.

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Wanneer
  • Hoe
  • Waarom

Een lezer wil snel kunnen zien wie het persbericht heeft verspreid en wat het onderwerp is. Ook is het belangrijk te weten waar het nieuws zich afspeelt, of waar de afzender gevestigd is. Daarnaast moet in het persbericht te lezen zijn, wanneer een eventueel nieuw product op de markt komt, of waar het nieuwsfeit zich afspeelt. Waarom zou u iets aanschaffen en hoe moet het gebruikt worden? Deze vragen dienen in de lead ook beantwoord te worden.

Zoals u merkt is het schrijven van een goede lead nog niet zo eenvoudig. Neem voor meer uitleg gerust contact op met I-Press Nederland. Vrijblijvend kijken we, samen met u, waar we u kunnen helpen.

Geef een reactie