LOADING CLOSE

Titel persbericht

Titel persbericht

Eigenlijk is niets zo belangrijk als de titel van een persbericht. Bij het schrijven van een persbericht moet de titel ervoor zorgen dat de ontvanger van het persbericht uitgedaagd wordt om verder te lezen. Op welke wijze je dat doet, is niet zo interessant. De ontvanger en/of de lezer – in de meeste gevallen de journalist – maakt aan de hand van de gekozen titel de keuze of hij het persbericht gaat lezen. De titel moet dus perfect zijn.

titel persberichtWanneer is een titel perfect? Tja, iedereen heeft daar een eigen mening over. En dat mag. Maar doorgaans is er maar één heel belangrijke afweging die je moet maken. Kies ik voor:

  • …een titel die feitelijk juist is en de lading dekt?
  • …een titel die minder de lading dekt maar de lezer nieuwsgierig maakt?

 

 

Dekt de titel de lading?

Het ligt het meest voor de hand een titel te kiezen die feitelijk geen onwaarheden bevat en die in een paar woorden je hele verhaal vertelt. Dat schept voor zowel de verspreider als de ontvanger veel duidelijkheid en de lezer kan op geen enkele wijze op het verkeerde been worden gezet. De journalist kan dan zijn keuze maken. Of hij vindt de titel niet interessant genoeg om verder te lezen en schuift het persbericht ter zijde, of hij vindt de titel inhoudelijk wel passen bij zijn eigen interesse of vakgebied en leest verder.

 

Maakt de titel de lezer nieuwsgierig?

Je kunt er ook voor kiezen om de lezer als het ware uit te dagen. Want wat is er mooier de lezer aan het denken te zetten, in de zin van: “Wat bedoelt de schrijver nou? Ik ben toch wel benieuwd naar wat hij te vertellen heeft.” Het is de vraag hoe ver je hiermee wilt gaan. Pas op dat je niet overdrijft en je doel voorbij schiet. Bespelen van de media is leuk, maar houd altijd in gedachte dat een persbericht een zakelijk schrijven is. Te veel tierlantijnen en zaken die afleiden worden niet gewaardeerd.

 

Conclusie

Wil je graag afwijken van de norm en een titel schrijven die de lezer min of meer uitdaagt? Doe dat gerust, maar in beperkte mate. Anders loop je het risico dat je persbericht niet meer serieus wordt genomen. Wilt u meer weten over het schrijven van een persbericht? Surf dan gerust even verder op de site. Of stel uw vraag via het contactformulier. Zoekt u nog een tekstschrijver voor al uw andere bedrijfscorrespondentie, kijk dan eens op de site van onze dochteronderneming De Schrijfdokter.