LOADING CLOSE

Wanneer persbericht verspreiden?

Wanneer persbericht verspreiden?

Het is een vaak gestelde vraag. Doen we dat ’s morgens, ’s middags, ’s avonds of misschien wel in het weekend. We zetten de mogelijkheden voor u op papier. Er zijn namelijk meerdere goede momenten op de dag of in de week waarop u uw persbericht kunt verspreiden.Wanneer persbericht verspreiden – bepalend voor het succes.

Wanneer persbericht verspreiden?

In principe kan elke dag en elk moment geschikt zijn om uw persbericht te verspreiden. Toch kiezen wij er doorgaans niet voor om uw persbericht op maandag te verspreiden, en zeker niet op maandagochtend. Persbureaus en journalisten zijn de week als het ware nog aan het opstarten. Tevens kan het zo zijn dat er op maandag veel nieuws valt te melden, ook nieuws van het weekend. Zou u het fijn vinden als uw persbericht zich in die grote berg bevindt? Het is beter dit te voorkomen. De kans dat uw persbericht dan over het hoofd wordt gezien, is vrij groot.

Wanneer persbericht verspreiden – doordeweeks

Een persbericht wordt meestal doordeweeks verspreid. Waarom? Nou, omdat dat eigenlijk een gewoonte is. Verspreiden doordeweeks is niet noodzakelijk, dat lezen we zo meteen in de volgende alinea. In principe is het mogelijk je persbericht van maandag tot en met vrijdag te verspreiden. Toch zijn we voorzichtig met de maandag. Werkend Nederland is dan nog aan het opstarten. Tevens is het zo dat de eerste bulk persberichten op maandagochtend binnenkomt. Als dat er veel zijn, dan zou uw persbericht zomaar komen te verzuipen. Althans, dat is mogelijk.

Persberichtschrijven-news

Wanneer persbericht verspreiden – in het weekend

Zelfs verspreiding in het weekend is een serieuze optie. Enerzijds zou je kunnen stellen dat niemand tijd en zin heeft om in het weekend uw persbericht te lezen. Toch zien wij dat anders. Op elk persbureau is ook in het weekend iemand aanwezig. Vaak moet er toch een krant, magazine of een website gevuld worden. Als er dan weinig persberichten zijn – en dat is doorgaans het geval in het weekend – heeft uw persbericht meer kans op publiciteit. Het is zeker een overweging waard. Al is veel afhankelijk van het nieuws dat u te melden hebt. En ook als u niet meer kunt wachten met verspreiden en publiceren, dan moet u dat zeker niet doen.

Als we bijvoorbeeld kijken naar een programma als Hart van Nederland, dan dienen de programmamakers op zondag een uitzending te vullen, terwijl de hoeveelheid nieuws minimaal is. Hebt u interessant nieuws voor zo’n programma, benader ze direct met uw persbericht en overtuig ze van de nieuwswaarde. Ik wil er mee zeggen dat ook in het weekend programma’s, bladen en websites gevuld moeten worden. Met een beetje geluk hebt u daar profijt van. Dus als we de vraag ‘wanneer persbericht verspreiden’ moet beantwoorden, dat verspreiding in het weekend zeker een interessante optie is.

Zoals gezegd, doorgaans verspreiden wij de persberichten op dinsdag, woensdag en donderdag. De vrijdag is enigszins discutabel. Sommigen zijn dan al bezig met het afsluiten van de week. Per persbericht kijken we dan wat op die betreffende dag het juiste moment zou kunnen zijn. Sommige zeggen dat het niet handig om ’s morgens vroeg te verspreiden. Uw persbericht komt dan misschien in de grote berg persberichten waar men de dag normaal gesproken mee begint. Anderen vertellen juist dat het wel handig is om dat te doen. De kans is dan groter dat uw persbericht in de redactievergadering van die ochtend wordt besproken. Tja, wat de ene een voordeel vindt, vindt de ander een nadeel.

Wanneer persbericht verspreiden – de nieuwswaarde

Het moment van verspreiden is belangrijk. Toch valt een en ander samen met de nieuwswaarde waarover uw persbericht beschikt. Heeft uw persbericht enorm veel nieuwswaarde, dan is het moment van verspreiden eigenlijk niet interessant. Het haalt de kranten en het journaal wellicht toch wel. Maar hoe minder nieuwswaarde uw persbericht heeft, des te belangrijker het verspreidingsmoment wordt.

Als u ons benadert, dan zijn wij wellicht in staat de nieuwswaarde van uw persbericht enigszins op te krikken. Hoe we dat doen, dat is natuurlijk het geheim van de smid. Over het algemeen komt het erop neer, dat we het persbericht een andere insteek geven. We laten de commerciële insteek vallen (want dit wordt door journalisten normaal gesproken niet gewaardeerd) en kiezen voor een totaal andere invalshoek.

Wanneer persbericht verspreiden – bespelen media

Soms is het een spel. Een spel tussen de schrijver van het persbericht en de ontvanger ervan. De schrijver voegt nieuwswaarde toe, zodat het persbericht inderdaad gelezen wordt. De ontvanger kijkt kritisch naar de titel en de inhoud en bepaalt nadien of het geschikt is voor publicatie. Het bespelen van de media lukt alleen bij de keuze van de titel van het persbericht. Dat is in eerste instantie het moment waarop de journalist denkt: “Zal ik het persbericht gaan lezen of niet?” Daarom is het zeer belangrijk de juiste aandacht te schenken aan de titel.

nieuwswaarde-persbericht

Met de rest van het persbericht kan niet zo veel worden gespeeld. Dit deel moet namelijk puur informatief zijn. Elke journalist verwacht dat in de eerste alinea van het persbericht – ook wel de lead genoemd – de nuttige informatie staat vermeld die de lezer wil zien. Op het moment dat u ervoor kiest om ook met deze informatie te spelen, dan loopt u het risico dat uw persbericht niet meer serieus wordt genomen.

Wanneer persbericht verspreiden – commerciële lading

Het is belangrijk het schrijven van uw persbericht uit te besteden. Dat komt omdat u waarschijnlijk te emotioneel bij het product of dienst betrokken bent. Waarschijnlijk vindt u dat zelf niet, maar de kans hierop is groot. Het gevolg kan zijn dat u een commercieel persbericht schrijft. En dat is absoluut niet verstandig. Commerciële persberichten zijn kansloos. Dan was het beter om een advertentie in een krant of magazine te plaatsen of een banner op internet te plaatsen. Dat is de plaats waar u uw commerciële uitingen kwijt kunt.

Is de commerciële lading te groot, dan belandt uw persbericht onherroepelijk in de prullenbak. Als u toch zelf aan het schrijven gaat, let dan op het volgende. Als u schrijft over uw product of dient, gebruik nimmer de woorden grootste, beste, goedkoopste, snelste of meer van dit soort woorden. Deze woordsoort noemen we superlatieven. Deze mogen absoluut niet worden vermeld in een persbericht. Doet u dat wel, dan denkt de lezer dat u eigenlijk niet zo veel te vertellen hebt.

 

Hebt u een persbericht? En wilt u ook een antwoord krijgen op de vraag ‘wanneer persbericht verspreiden’, laat ons eens vrijblijvend oordelen over uw persbericht en de nieuwswaarde ervan. Wij vertellen u dan meteen wat een geschikt moment zou zijn om uw persbericht wereldkundig te maken. Kortom, laat u kosteloos adviseren en neem contact met ons op.

Wilt u graag iets anders laten schrijven dan een persbericht, kijk dan eens op de site van onze dochteronderneming De Schrijfdokter.

wanneer persbericht verspreiden

wanneer persbericht verspreiden

 

Geef een reactie