LOADING CLOSE

Wat is not done?

Wat is not done?

Wat is not done bij het schrijven en verspreiden van een persbericht? Het moge u ondertussen duidelijk zijn dat het schrijven van goede persberichten veel voeten in de aarde heeft. Ook de verspreiding dient plaats te vinden op een wijze die professionaliteit uitstraalt. Het lijkt allemaal logisch. Toch is het dat niet. Te vaak zien we nog persberichten voorbij komen waarvan we denken: “Goh, had dat nou niet anders gekund?”

Hoe zou u het vinden als u iets krijgt toegestuurd dat totaal niet aan de verwachtingen voldoet? Dat kan een persbericht zijn, maar dat kan ook een gewone mail zijn. Heeft de afzender alles in het werk gesteld om op een juiste manier onder de aandacht te komen? Misschien wel, maar toch zien we vaak hoe het niet moet. We geven u een paar voorbeelden.

 

wat is not doneNiet doen!

  • De afzender vertelt in een persbericht zijn of haar boodschap, maar houdt zich op geen enkele wijze aan de structuur of opbouw die een persbericht nodig heeft. Het gevolg is dat de ontvanger van het persbericht – de journalist of de media – het persbericht niet serieus neemt.
  • De afzender stelt alles in het werk om op te vallen. Sommige alinea’s staan dikgedrukt en sommige woorden – en dat is helemaal erg – staan geschreven in kleur. Ook deze persberichten worden per direct in de prullenbak gedeponeerd.
  • De afzender laat bovenaan in een persbericht onomwonden weten dat het persbericht toch echt geweldig nieuws bevat. Doe dit niet, je persbericht wordt meteen niet meer serieus genomen.
  • De titel van het persbericht dekt niet de lading of is niet uitdagend genoeg. Binnengekomen persberichten worden vaak al gescand op titel. Dat komt door de grote hoeveelheid persberichten die journalisten binnen krijgen. Bevalt de titel hen niet? Dan is de kans groot dat uw persbericht niet eens wordt gelezen.

 

Not done bij verspreiden

  • Een persbericht wordt meestal verstuurd naar meerdere ontvangers tegelijk. Bij het verzenden van zo’n belangrijke mail dient altijd gebruik te worden gemaakt van de BCC-functie. Gebruikt u slechts de CC-functie, dan ziet de ontvanger alle mailadressen van de overige ontvangers. Dan komt natuurlijk niet professioneel over.
  • Bij het verspreiden van persberichten is het meesturen van bijlagen niet gewenst. U moet zich voorstellen dat een journalist – die dagelijks tientallen persberichten binnen krijgt – telkens bijlagen moet downloaden en openen. Bijlagen zijn zeer geschikt voor het versturen van virussen. Deze bijlagen worden dus zelden geopend.
  • Om een persbericht te verfraaien worden niet zelden de mooiste afbeeldingen meegestuurd, al dan niet als bijlagen. Een afbeelding meesturen is goed en kan zeker een positieve uitwerking hebben. Maar stuur alleen een afbeelding mee die relevant is. Laat de rest achterwege. Niet relevante afbeeldingen brengen direct het niveau van uw persbericht naar beneden.

 

De conclusie van dit verhaal is duidelijk. Alles wat u extra in het werk stelt om de aandacht te trekken, werkt waarschijnlijk tegen u. Hetgeen u te melden hebt, moet nieuwswaardig zijn en op een normale manier staan vermeld in de tekst. Al die tierlantijnen daaromheen worden niet gewaardeerd. Wat u toevoegt aan het persbericht, moet relevant zijn. Laat het anders achterwege.